Liparský tón / The voice of Aeolus
Liparský zvuk nebo Liparský tón je zvuk, který je vytvářen větrem při průchodu objekty nebo skrz ně. Pro staré Řeky pocházel tento zvuk od vládce větrů. Proto se mu také říká hlas boha Aeoluse (the voice of Aeolus).
Každé místo má svůj tón
1969 / Alvin Lucier.
I am sitting in a room.
Jedním z Lucierových nejdůležitějších a nejslavnějších děl je I am sitting in a room (1969), ve kterém Lucier nahrává sám sebe, jak vypráví jednoduchý text, a následně pouští nahrávku zpět do místnosti, znovu ji nahrávajíc. Nová nahrávka je pak znovu puštěna a nahrána a tento proces je opakován znovu a znovu. Protože každý pokoj má svou charakteristickou frekvenční závislost doznívání, určité frekvence jsou postupně zesíleny tím, jak vlny rezonují v pokoji, až se slova nakonec stanou nesrozumitelnými, nahrazena úplně souznějícími harmoniemi a tóny samotného pokoje. Přednášený text popisuje právě tento proces – začíná slovy: „Sedím v pokoji, odlišném od toho, ve kterém jste teď vy. Nahrávám zvuk svého hlasu.“ a končí: „Považuji tuto činnost ne tak za demonstraci fyzikálního faktu, jako spíše za způsob, jak vyfiltrovat z mojí řeči jakékoliv neobvyklosti, které by mohla obsahovat,“ čímž poukazuje na své koktání.
Video. Rezonance. Jak vzniká stojaté vlnění a rezonanční tón.
Šumivé vzorce
Ventilátor u počítače, otevřené nebo zavřené okno, klimatizace, ventilátor v autě, dychání nosem, vítr, noční šum města. To všechno jsou různé šumivé vzorce.
Prakticky nikdo si neuvědomuje tento zásadní akustický prvek. Jde o velice složité zvuky.
Je však nutno uvědomit si několik základních bodů:
- Ty "nejkvalitnější" šumy uslyšíte jen v reálném světě. Stejně jako požitek z hudby naživo, kde se projevuje Hypersonický efekt (aniž byste to tušili).
- To, že jde o složité zvuky ovšem neznamená, že je nelze zneužít primitivním způsobem.
- Takovou situaci si lze představit např. jako tichou hudbu, kterou někdo přehluší vulgárních, primitivním hip hopem / rapem, nebo jak se jmenují ty sračky, co někteří dnes produkují.
Šum je vlastně rezonance, která má mnoho vrstev.
Několik příkladů:
- Zvuk větru
- Ventilátory
- Chlazení počítače
- Klimatizace
- Průvan
- Zvuk pneumatik
- Šepot
- Zvuk topení
- Otevřené / zavřené okno (ventilačka)
- Vzduchový sloupec = uzavřený prostor (větrací šachty, místnosti, komíny, prostor mezi domy, přirozená frekvence)
- Určitá místa v místnosti
- Dýchání (nos. ústa)
- Zvukovod (uši)
- Tělní dutiny
- Různé šumy, které vznikají pohybem atd.
Rezonance. Rezonanční tón. Zásadní vlastnosti.
- Má mnoho zajímavých vlastností. Zejména pak na člověka, potažmo jeho psychiku.
- Prakticky nikdo vůbec neví, že takový zvuk slyší od rána do večera všude kde se pohybuje.
- Má nespočet podob
- Mnohdy nelze jasně určit, o jaký tón se přesně jedná = může bát falešný. Přitom se neustále zdá, jako by tomu bylo naopak.
- Od určitých frekvencí není slyšet. Mozek ji však stále velice zřetelně vnímá.
- Pokud je statická, většinou ji nezaregistrujete (stálé prostředí = např místnost)
- Ovlivňuje vnímání prostoru (rozměr)
- Ovlivňuje slyšitelný zvuk
- Ovlivňuje vnímání hudby, hudební sluch
- Dokáže naladit i rozladit
- Lze pomocí ní unožnit, či omezit slyšení, schopnost představit si určité tóny – člověk toto nevnímá dokud si nezačné zpívat jednotlivé půl tóny. U některých najednou cítí problém trefit se. To může způsobovat také prostředí aniž bychom si to uvědomovali.
- Zdá se, že si některé rezonance mozek velice rychle zapamatuje – avšak buď jen určité frekvence, nebo jako celek – tedy celkový zvuk tak, jak byl slyšet za daných okolností. Když se přesunete do jiné místnosti, může být slyšet úplně jinak.
- Každý ji může slyšet odlišně.
- Může znít různé v různých částech místnosti.
- Často zní jako např smyčcový nástroj, trumpeta, nebo např nekonečné souhlásky vyslovené dohromady (AEIOU)
- Možná spojitost s magnetickým polem